Sekyra Group koupila od Českých drah klíčové pozemky na žižkovském nádraží.
Postaví čtvrť Žižkov City se 3 000 byty
Praha, 24. dubna 2025 – Sekyra Group koupila od Českých drah za 2,23 miliardy klíčové pozemky v areálu bývalého nákladového nádraží Žižkov. Vybuduje zde novou čtvrť Žižkov City, která bude zahrnovat 3 000 bytů. Celková investice do ní dosáhne 25 miliard. Vznik nové čtvrti umožní čerstvě schválená změna územního plánu. Žižkov City je jednou ze tří největších urbanizací v centrální Praze, a to společně s projekty Smíchov City a Rohan City, na kterých Sekyra Group aktuálně též pracuje. Půjde o převážně bytovou čtvrť, kde však budou v parterech i obchodní jednotky, sociální vybavenost, sportoviště a park, jakož i rozsáhlý veřejný prostor v historické budově žižkovského nákladového nádraží. Celá urbanizace by měla být dokončena v horizontu dvaceti let. Sekyra Group má díky těmto investicím zásadní postavení ve výstavbě rezidencí vysokého standardu a dominantní 80% podíl v segmentu výstavby administrativních budov na pražském trhu. Sekyra Group v současné době rozvíjí projekty o celkové ploše více než 1 milion m2 v souhrnné hodnotě 100 miliard Kč.
„Těší mě, že po mnohaletých přípravách a změně územního plánu můžeme zahájit přípravu výstavby nové čtvrti Žižkov City, která je jednou ze tří největších urbanizací v centrální Praze, a to společně s projekty Smíchov City a Rohan City, na nichž aktuálně pracujeme. Můžeme tak využít zkušenosti z transformace těchto rozsáhlých brownfieldů. Na bývalých nádražních pozemcích vyroste moderní centrum Žižkova. Vznikne zde 3 000 bytů a celková investice dosáhne 25 miliard korun. Postupně vybudujeme atraktivní čtvrť, která zásadně změní tvář Žižkova v 21. století. Architektonická podoba každého domovního bloku bude unikátním autorským dílem a podílet se na ní budou přední čeští i zahraniční architekti, do plánování zapojíme i veřejnost. Jsem rovněž velice rád, že jsme nalezli model spolupráce s městem Prahou při revitalizaci sousední historické budovy žižkovského nákladového nádraží, kde vznikne veřejný prostor celoměstského významu. Uliční síť a parky v nové čtvrti navrhujeme pojmenovat po významných literátech a disidentech,“ říká Luděk Sekyra, předseda představenstva společnosti Sekyra Group.
Změna územního plánu byla pražským zastupitelstvem schválena 24. dubna 2025. Žižkov City tak vyroste na pozemcích bývalého nákladového nádraží Žižkov, které skončilo provoz v roce 2002. Celý brownfield zabírá přes 30 hektarů. Sekyra Group tento areál, respektive jeho nejrozsáhlejší část o rozloze necelých 10 hektarů, odkoupila od Českých drah za 2,23 miliardy korun. „Jsem rád, že se nám po několikaletém vyjednávání podařilo dosáhnout dohody, která je pro České dráhy výrazně výhodnější než původní návrhy. Prodej pozemků na Žižkově je důležitým krokem nejen z hlediska hospodaření naší společnosti, ale i pro další rozvoj této části hlavního města. Obří brownfield se díky tomu může proměnit v moderní čtvrť s novým životem a bydlením pro tisíce lidí,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
V průběhu let byl návrh na změnu územního plánu mnohokrát modifikován dle požadavků orgánů územního plánování, občanů i samospráv. Po finalizaci návrhu na změnu územního plánu vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. města Praha (IPR) na pozemky nákladového nádraží Žižkov urbanistickou studii s prvky regulačního plánu, kterou v roce 2022 schválila Rada hl. m. Prahy. Studie počítá se vznikem nové městské čtvrti se sérií vzájemně propojených parků a veřejných prostranství, kterou doplní zelené promenády pro pěší. Zachována má zůstat památkově chráněná nádražní budova. Čtvrtí povede nová tramvajová trať Habrová–Olšanská. Mezi ulicemi Malešická a Českobrodská je naplánováno nové dopravní spojení, tzv. Jarovská třída. Projekt Žižkov City bude koncipován na základě této urbanistické studie IPR.
„Jde o jedno z mála rozsáhlých nezastavěných území v širším centru Prahy, které profituje z napojení na fungující městskou infrastrukturu. Na rozvoji brownfieldu, jehož urbanizaci nyní umožnila změna územního plánu, jsme pracovali devatenáct let. Postavíme část města pro více než šest tisíc rezidentů s tradičními domovními bloky, které zřetelně definují uliční síť s velkoryse řešenými zelenými plochami. V každém bloku znovu dáme příležitost více architektonickým ateliérům, abychom vytvořili dojem přirozeně rostlého města,“ popisuje novou čtvrť Leoš Anderle, výkonný ředitel společnosti Sekyra Group. Dodává, že se počítá též s investicemi do sportovní vybavenosti včetně cyklostezek a do zařízení sociálních služeb.
Podmínkou schválení změny územního plánu bylo uzavření plánovací smlouvy mezi Sekyra Group, pražským magistrátem a městskou částí Praha 3. Ve smlouvě Sekyra Group stvrdila řadu závazků. Na jejím základě se společnost bude podílet na investicích do veřejné vybavenosti ve výši 624 mil. Kč. Sekyra Group též v plánovací smlouvě souhlasila, že v rámci projektu vybuduje i zařízení pro sociální a sportovní vybavenost. Přislíbila také, že vzhledem k požadavkům městské části Praha 3 omezí v nové čtvrti automobilovou dopravu, a ulice tak získají převážně pobytový charakter. Sekyra Group rovněž zrekonstruuje ulici U Nákladového nádraží a zrealizuje rozsáhlý park, na jehož podobu uspořádá architektonicko‑krajinářskou soutěž. Další zeleň bude tvořit souvislý pás, který povede od nového náměstí. Bude sledovat koridor původní železnice a má procházet celým územím. Kolmo na tento pás, mezi ulicemi U Nákladového nádraží a Malešická, bude vysázena alej se stromořadím, která bude tvořit severojižní zelenou osu území.
Již koncem minulého roku Sekyra Group ve spolupráci s Českými drahami umožnila, aby majetkovou kontrolu nad prostory pro budoucí veřejnou infrastrukturu, konkrétně nad projektem kulturně – společenského centra v historické budově nákladového nádraží Žižkov, pozemky pro základní školu a pozemky pro tramvajovou trať, převzalo hlavní město Praha. Bývalou nádražní budovu, která je největší dochovanou funkcionalistickou stavbou v Praze, chce pražský magistrát rekonstruovat. Nástavbou navíc vznikne potenciál na vybudování až 20 000 m2 obecních bytů. Vedle nádražní budovy je v plánu rozlehlé náměstí. Půjde o velkorysý veřejný prostor, kde budou koncentrovány obchody a společenské prostory, včetně nové základní školy.
Velký důraz je v rámci projektu Žižkov City kladen na udržitelnost a modrozelenou infrastrukturu. Například dešťová voda bude akumulována a bude sloužit pro zálivku zeleně. V souladu se strategií adaptace na klimatické změny bude část střech pokryta vegetací. V současné době již probíhají průzkumy a podkladové studie pro posouzení dle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí a připravuje se zadání architektonické soutěže na návrhy prvních bloků. Ty bude hodnotit porota složená z odborníků, zástupců městské části Praha 3 i magistrátu. Sekyra Group bude na Žižkově postupovat obdobně jako v případě Smíchov City a Rohan City, kdy ke spolupráci přizvala více architektonických studií, aby vytvořila pestrou městskou zástavbu.
Výstavba Žižkov City, která je rozdělena do tří velkých etap, by měla dle harmonogramu započít na přelomu let 2027 a 2028. Celkové náklady se dle odhadu vyšplhají až na 25 miliard korun. Projekt by měl být kompletně hotov v horizontu dvaceti let.